Berdien Stenberg Fluit Academie

Berdien Stenberg, fluitist met een indrukwekkende internationale carrière en ervaren fluitdocent, is dit najaar in het centrum van Laren gestart met BERDIEN STENBERG FLUIT ACADEMIE.

Berdien Stenberg geeft fluitlessen, fluit-ensemble lessen, masterclasses en workshops, zowel aan beginnende als aan gevorderde fluitisten.

Fluit is Fun

In het Larense cultuurhuis Schering en Inslag aan de Eemnesserweg 15 a, kunnen beginnende en gevorderde fluitisten terecht voor dwarsfluitlessen. Maar er is meer: enthousiaste fluitisten kunnen zich ook aanmelden voor het Academie Fluit-orkest.

Fluitles en Academie Fluit-orkest

De fluitlessen worden gegeven aan kinderen vanaf vijf jaar en aan volwassenen. Bij BERDIEN STENBERG FLUIT ACADEMIE kan een leerling een fluit op maat huren, zodat ook jonge leerlingen meteen met fluitspelen kunnen beginnen. Ook volwassenen die nog nooit fluit hebben gespeeld zijn van harte welkom, evenals gevorderde leerlingen die een nieuwe impuls zoeken. Ook zij kunnen zich op BERDIEN STENBERG FLUIT ACADEMIE laten inspireren door lessen te volgen of mee te musiceren met het Academie Fluit-orkest. En voor ‘spijtoptanten’ staat de deur van de fluit academie natuurlijk ook open.

Les tarieven

Download hier de les tarieven.

Ook meedoen?

Stuur een e-mail naar fluitacademie@berdienstenberg.nl
of bel naar: 06 477 42 668

Proefles voor 10 Euro

Nieuwsgierig? Meld je aan voor een proefles van 10 Euro (gereduceerd tarief)
Aanmelden kan door een e-mail te sturen naar: fluitacademie@berdienstenberg.nl
of te bellen: 06 477 42 668

Fluitmethode Stenberg/Karsten

De fluitmethode van BERDIEN STENBERG FLUIT ACADEMIE is ontwikkeld door Berdien Stenberg en fluitist Wieke Karsten. (Wieke Karsten is o.m. verbonden als fluit docent aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.) Binnenkort verschijnt een vervolg op deze fluitmethode.

De fluitmethode heeft als doel leerlingen van meet af aan te laten ervaren wat klank, puls en ritme, beweging en dynamiek inhouden. Er wordt veel aandacht besteed aan het ‘leren’ luisteren en het ontwikkelen van het gehoor. Ook het prikkelen van de fantasie en het voorstellingsvermogen zijn belangrijke aspecten van deze methode.

Een beginnende fluitist blijkt namelijk al heel goed in staat om expressie in zijn of haar spel te leggen, nog voordat hij/zij noten kan lezen. Het leren van het notenschrift wordt in deze methode dan ook niet als doel gesteld, maar dient als middel. Het moeten vertalen van de zwarte bolletjes naar een greep leidt leerlingen vaak af van het doel: leren musiceren. Het leren van het notenschrift volgt daarna letterlijk ‘spelenderwijs’.

Fluit-werk-plan

Aan het begin van een cursusjaar wordt met elke leerling besproken en vastgelegd welk doelen hij/zij zichzelf stelt. Op basis daarvan wordt voor iedere leerling een fluit-werk-plan op maat gemaakt, dat gedurende het cursusjaar als onderlegger zal dienen voor het fluitonderwijs. Eind januari wordt een tussenrapportage opgemaakt die met de leerling en de ouder(s) wordt besproken. Aan het eind van het cursusjaar volgt een eindrapport.

Voorspeelmomenten

Gedurende het cursusjaar worden verschillende voorspeelmomenten georganiseerd, waarbij leerlingen in de gelegenheid worden gesteld aan anderen te laten horen wat ze kunnen.

Ouders en leerling

Voor ouders van (schoolgaande) fluit leerlingen is ook een rol weggelegd. Ook wanneer die ouder zelf niet musiceert en/of ‘geen verstand heeft van muziek’, wordt toch verwacht dat de leerling thuis wordt gestimuleerd om te oefenen en dat de ouder interesse toont in het fluitspel van het kind. Ouders zijn bovendien altijd welkom de fluitlessen bij te wonen. Bij beginnende (jonge) leerlingen in de leeftijd van zes tot en met acht jaar worden ouders in de beginfase nadrukkelijk uitgenodigd de lessen bij te wonen, zodat ze thuis bij het oefenen het kind een handje kunnen helpen.

Overige Fluit activiteiten

Fluitconcours

Wanneer leerlingen het leuk vinden mee te doen aan een fluitconcours worden ze daarbij geholpen en begeleid. Er zijn verschillende concoursen die ook voor jonge, beginnende fluitisten zeer toegankelijk zijn en bovendien erg leuk om aan mee te doen. Zo wordt op 16 en 17 april 2016 voor leerlingen tot en met zestien jaar het concours de ‘Flute Factor’ gehouden. Gevorderde amateur fluitisten die in een ensemble spelen, kunnen dat weekend ook laten horen wat ze in hun muzikale mars hebben. Beide evenementen worden georganiseerd door de stichting Nederlands Fluitconcours. Daarnaast zijn er ook nog het Prinses Christina Concours, de Muziek Wedstrijd en het concours tijdens het muziekfestival in Lelystad en in Geleen.

Fluitfestival

Berdien Stenberg neemt ook in 2016 weer deel aan het internationale Fluitfestival in Ittervoort van 13 t/m 17 april. En ook deze keer nodigt ze haar leerlingen uit deel te nemen aan het festival en zich in te schrijven voor de workshops die dat weekend worden gegeven.

Berdien Stenberg Fluit Academie

Berdien Stenberg, fluitist met een indrukwekkende internationale carrière en ervaren fluitdocent, is dit najaar in het centrum van Laren gestart met BERDIEN STENBERG FLUIT ACADEMIE.

Berdien Stenberg geeft fluitlessen, fluit-ensemble lessen, masterclasses en workshops, zowel aan beginnende als aan gevorderde fluitisten.

Fluit is Fun

In het Larense cultuurhuis Schering en Inslag aan de Eemnesserweg 15 a, kunnen beginnende en gevorderde fluitisten terecht voor dwarsfluitlessen. Maar er is meer: enthousiaste fluitisten kunnen zich ook aanmelden voor het Academie Fluit-orkest.

Fluitles en Academie Fluit-orkest

De fluitlessen worden gegeven aan kinderen vanaf vijf jaar en aan volwassenen. Bij BERDIEN STENBERG FLUIT ACADEMIE kan een leerling een fluit op maat huren, zodat ook jonge leerlingen meteen met fluitspelen kunnen beginnen. Ook volwassenen die nog nooit fluit hebben gespeeld zijn van harte welkom, evenals gevorderde leerlingen die een nieuwe impuls zoeken. Ook zij kunnen zich op BERDIEN STENBERG FLUIT ACADEMIE laten inspireren door lessen te volgen of mee te musiceren met het Academie Fluit-orkest. En voor ‘spijtoptanten’ staat de deur van de fluit academie natuurlijk ook open.

Les tarieven

Download hier de les tarieven.

Ook meedoen?

Stuur een e-mail naar fluitacademie@berdienstenberg.nl
of bel naar: 06 477 42 668

Proefles voor 10 Euro

Nieuwsgierig? Meld je aan voor een proefles van 10 Euro (gereduceerd tarief)
Aanmelden kan door een e-mail te sturen naar: fluitacademie@berdienstenberg.nl
of te bellen: 06 477 42 668

Fluitmethode Stenberg/Karsten

De fluitmethode van BERDIEN STENBERG FLUIT ACADEMIE is ontwikkeld door Berdien Stenberg en fluitist Wieke Karsten. (Wieke Karsten is o.m. verbonden als fluit docent aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.) Binnenkort verschijnt een vervolg op deze fluitmethode.

De fluitmethode heeft als doel leerlingen van meet af aan te laten ervaren wat klank, puls en ritme, beweging en dynamiek inhouden. Er wordt veel aandacht besteed aan het ‘leren’ luisteren en het ontwikkelen van het gehoor. Ook het prikkelen van de fantasie en het voorstellingsvermogen zijn belangrijke aspecten van deze methode.

Een beginnende fluitist blijkt namelijk al heel goed in staat om expressie in zijn of haar spel te leggen, nog voordat hij/zij noten kan lezen. Het leren van het notenschrift wordt in deze methode dan ook niet als doel gesteld, maar dient als middel. Het moeten vertalen van de zwarte bolletjes naar een greep leidt leerlingen vaak af van het doel: leren musiceren. Het leren van het notenschrift volgt daarna letterlijk ‘spelenderwijs’.

Fluit-werk-plan

Aan het begin van een cursusjaar wordt met elke leerling besproken en vastgelegd welk doelen hij/zij zichzelf stelt. Op basis daarvan wordt voor iedere leerling een fluit-werk-plan op maat gemaakt, dat gedurende het cursusjaar als onderlegger zal dienen voor het fluitonderwijs. Eind januari wordt een tussenrapportage opgemaakt die met de leerling en de ouder(s) wordt besproken. Aan het eind van het cursusjaar volgt een eindrapport.

Voorspeelmomenten

Gedurende het cursusjaar worden verschillende voorspeelmomenten georganiseerd, waarbij leerlingen in de gelegenheid worden gesteld aan anderen te laten horen wat ze kunnen.

Ouders en leerling

Voor ouders van (schoolgaande) fluit leerlingen is ook een rol weggelegd. Ook wanneer die ouder zelf niet musiceert en/of ‘geen verstand heeft van muziek’, wordt toch verwacht dat de leerling thuis wordt gestimuleerd om te oefenen en dat de ouder interesse toont in het fluitspel van het kind. Ouders zijn bovendien altijd welkom de fluitlessen bij te wonen. Bij beginnende (jonge) leerlingen in de leeftijd van zes tot en met acht jaar worden ouders in de beginfase nadrukkelijk uitgenodigd de lessen bij te wonen, zodat ze thuis bij het oefenen het kind een handje kunnen helpen.

Overige Fluit activiteiten

Fluitconcours

Wanneer leerlingen het leuk vinden mee te doen aan een fluitconcours worden ze daarbij geholpen en begeleid. Er zijn verschillende concoursen die ook voor jonge, beginnende fluitisten zeer toegankelijk zijn en bovendien erg leuk om aan mee te doen. Zo wordt op 16 en 17 april 2016 voor leerlingen tot en met zestien jaar het concours de ‘Flute Factor’ gehouden. Gevorderde amateur fluitisten die in een ensemble spelen, kunnen dat weekend ook laten horen wat ze in hun muzikale mars hebben. Beide evenementen worden georganiseerd door de stichting Nederlands Fluitconcours. Daarnaast zijn er ook nog het Prinses Christina Concours, de Muziek Wedstrijd en het concours tijdens het muziekfestival in Lelystad en in Geleen.

Fluitfestival

Berdien Stenberg neemt ook in 2016 weer deel aan het internationale Fluitfestival in Ittervoort van 13 t/m 17 april. En ook deze keer nodigt ze haar leerlingen uit deel te nemen aan het festival en zich in te schrijven voor de workshops die dat weekend worden gegeven.